Parkeercontrole

Algoritmen > Parkeercontrole
Ruimte en Economie

Overzicht

Parkeercontrole

Tags

ParkerenKentekenNummerplaatBeeldherkenningParkeerboete

Om Amsterdam leefbaar en toegankelijk te houden, mag er maar een beperkt aantal auto’s in de stad parkeren. De gemeente controleert of een geparkeerde auto het recht heeft om geparkeerd te staan, dus of iemand parkeergeld heeft betaald of een parkeervergunning heeft. Om efficiënter te werken doen we die controle met scanauto’s. Daarmee controleren we momenteel meer dan 150.000 officiële parkeerplaatsen in Amsterdam.

De scanauto’s zijn uitgerust met camera’s en rijden langs parkeerplaatsen in de stad. De camera’s leggen kentekens van auto’s vast en gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om kentekens te identificeren.

Het kentekennummer wordt naar het Nationaal Parkeerregister gestuurd waar gecontroleerd wordt of de auto het recht heeft om geparkeerd te staan. Als blijkt dat iemand geen parkeergeld heeft betaalt, dan beoordeelt een controleur aan de hand van omgevingsfoto’s of er sprake is van een bijzondere situatie (laden of lossen, stilstaande auto’s voor een verkeerslicht). Bij twijfel bekijkt een parkeercontroleur de situatie ter plaatse. Als er geen sprake is van een bijzondere situatie, volgt een parkeerbon (‘naheffingsaanslag parkeerbelasting’).


Link naar beschreven dienst

Contactgegevens


  • Afdeling of team

  • Parkeren, Team Analyse & Advies
  • Contactpersoon voor vragen

  • Afdelingsmanager straatparkeren
  • Leverancier

  • Egis Parking Services B.V.
  • E-mail

  • parkeerdata@amsterdam.nl
  • Telefoonnummer

  • 14020


Gedetailleerde informatie over het systeem

U kunt hier zien welke gegevens (data) het algoritme gebruikt, welke programmeerregels het volgt en welke waarborgen er zijn die ervoor zorgen dat het algoritme verantwoord te werk gaat.


DataToon meerToon minder

Overzicht van de belangrijkste datasets die gebruikt zijn in de ontwikkeling en de toepassing van het algoritme. De verschillende datasets worden onderscheiden door subkoppen.

Gescande kentekens

Scanauto’s met geautomatiseerde kentekenherkenning rijden door de stad om kentekens van geparkeerde auto’s te herkennen. De gegevens die door de scanauto’s worden verwerkt zijn de gescande afbeeldingen van kentekenplaten, samen met de locatie van de auto en tijdstempelgegevens. Als parkeergeld is betaald, worden de gegevens na 48 uur geanonimiseerd (kentekenfoto’s en omgevingsfoto’s worden verwijderd; het kenteken wordt verwijderd uit de metagegevens). Als geen parkeergeld is betaald, worden gegevens zo lang bewaard als nodig is voor bezwaar en beroep.

Nationaal Parkeerregister (NPR)

Het Nationaal Parkeerregister is een nationale database waarin alle actuele parkeerrechten van kentekens geregistreerd staan. Het register wordt beheerd door de RDW. De gegevens worden verzameld vanuit de parkeermeters en parkeerapps van gemeentelijke en commerciële parkeerbedrijven, parkeeraanbieders en handhavers. Gegevens over parkeerrechten worden tot 13 weken na het eindigen van het parkeerrecht in het register bewaard (alleen voor geautoriseerd personeel toegankelijk). De gegevens van het register worden gebruikt om te controleren of iemand ergens mag parkeren.

DataverwerkingToon meerToon minder

Hoe gebruikt het systeem de data?

Architectuur van het model

Algoritmen worden gebruikt:
– om de kentekenplaat te lokaliseren in de camerabeelden;
– om de afbeeldingen aan te passen voor identificatie en;
– om de individuele karakters van de kentekenplaat te identificeren.

Als een kentekenplaat is geïdentificeerd en verwerkt, dan worden de kentekengegevens voor verdere verwerking naar het Nationaal Parkeerregister gestuurd. Een algoritme van NPR controleert vervolgens de geldigheid van parkeerrechten voor het kenteken op een bepaalde tijd en locatie (voor informatie over dat algoritme, zie de informatie op de website van NPR: https://nationaalparkeerregister.nl/downloads/downloads-mobiel-parkeren.html – in het bijzonder de technische documentatie). Een positieve uitslag betekent dat de auto geldige parkeerrechten heeft. In dat geval worden de scangegevens van de kentekenplaat binnen 48 uur verwijderd. Bij een negatieve uitslag worden de beelden gecontroleerd door een medewerker van EGIS Parking Services B.V., die in opdracht van de gemeente Amsterdam de parkeercontrole uitvoert. EGIS beoordeelt of er sprake is van een bijzondere situatie, zoals laden en lossen of een verkeerslicht. Bij twijfel bekijkt een parkeercontroleur de situatie ter plaatse. Als een kenteken geen geldige parkeerrechten heeft worden de gegevens overgedragen aan de gemeentelijke belastingdienst. Zij gebruiken de database van de RDW om het kenteken te koppelen aan de persoonsgegevens van de eigenaar en stuurt een parkeerbon (‘naheffingsaanslag parkeerbelasting’).

Content

Architectuur van het model

Tegengaan van discriminatieToon meerToon minder

Hoe bevordert het algoritme gelijke behandeling of gaat het ongelijke behandeling tegen?

Het algoritme verwerkt geen informatie verwerkt die kan leiden tot discriminatie. De service werkt op dezelfde manier voor alle kentekenplaten, ongeacht het automodel, de leeftijd van de auto of de kentekenhouder.

Menselijk toezichtToon meerToon minder

In hoeverre houden mensen toezicht houden op het op de werking van het algoritme?

Menselijke controleurs beoordelen de beelden om te zien of er sprake is van een speciale situatie, bijvoorbeeld laden of lossen, of stilstaande auto’s voor een verkeerslicht. Zij controleren ook of kenteken goed gelezen is. Bij twijfel bekijkt een parkeercontroleur de situatie ter plaatse.

Risico’s en waarborgenToon meerToon minder

Welke risico’s heeft het gebruik van het algoritme en wat doet de gemeente om deze risico’s te ondervangen?

Het systeem heeft een laag risico. Het belangrijkste risico is dat het systeem een kenteken verkeerd herkent en iemand een boete krijgt die dat niet verdient.

Dit kan gebeuren als een letter of cijfer op het kenteken foutief wordt herkend door zowel het algoritme als de controleur. Om dit risico te beheersen, krijgen mensen de mogelijkheid om via een website (naheffingsaanslag.amsterdam.nl) binnen 6 weken schriftelijk bezwaar te maken. Wie bezwaar maakt, krijgt de gelegenheid om de foto van het kenteken te zien en een situatiefoto, als die beschikbaar is. Eventuele omstanders, ongerelateerde kentekens en andere privacygevoelige informatie worden onherkenbaar gemaakt op die foto’s.

Vond u deze informatie nuttig?